Generaties op de werkvloer, ‘the same old song’ of ‘a brand new tune’

Bert Smits (profiel) , Pedro De Bruyckere (2010); Bron: P&O Praktijkblad, nr.9, oktober 2010, p.8-12 Praten over generaties op de werkvloer is vaak stilstaan bij de verschillen. Ontelbare onderzoeken en goeroes zetten in de verf hoe jongeren bijvo…

Bert Smits (profiel) , Pedro De Bruyckere (2010); Bron: P&O Praktijkblad, nr.9, oktober 2010, p.8-12

Praten over generaties op de werkvloer is vaak stilstaan bij de verschillen. Ontelbare onderzoeken en goeroes zetten in de verf hoe jongeren bijvoorbeeld een eerder vlakke organisatie zouden prefereren, of hoe ze digital natives zijn (een term die Prensky in 2001 lanceerde). Van zodra je de term babyboomer gebruikt, zie je als werkgever onmiddellijk het beeld van iemand die binnenkort aan zijn of haar pensioen denkt, en tegelijk zie je ook iemand met veel ervaring die je dreigt te verliezen.

In dit artikel willen het eens over een andere boeg gooien door te focussen op mogelijke overeenkomsten tussen generaties. We beschrijven kort een aantal aspecten die we vaak associëren met behoeften van de jongste generatie werknemers maar die volgens ons eigenlijk tegemoet komen aan verzuchtingen van alle werknemers. De kloof is vaak minder groot dan gedacht wordt en de uitdaging bestaat erin om een aantrekkelijke organisatie te worden voor alle generaties.

2010_Smits_ea_-_Generaties_op_de_werkvloer

De toekomst is aan het netwerk

Bert Smits (interview) (2010); Bron: HR-Tribune “Maak werk van kenniswerk!”: dat is de aanbeveling van een studie die Kessels & Smit voor Agoria over het fenomeen maakte. Pas door het probleemoplossend vermogen van je medewerkers in te schakelen, …

Bert Smits (interview) (2010); Bron: HR-Tribune

“Maak werk van kenniswerk!”: dat is de aanbeveling van een studie die Kessels & Smit voor Agoria over het fenomeen maakte. Pas door het probleemoplossend vermogen van je medewerkers in te schakelen, kun je volgens Bert Smits immers het verschil maken. En zeker met het aankomende afscheid van een generatie babyboomers in het achterhoofd mogen bedrijven een tandje bijsteken als ze niet veel kennis willen kwijtraken….

Rare jongens die Millenials: de generatie Einstein aan het werk

Bert Smits,Pedro De Brucykere (2010); Bron: HR-world.be Er doen veel mythes de ronde over onze nieuwe jonge collega’s: de Millennials, de generatie Einstein, GenY of hoe we ze vandaag willen noemen. Bert en Pedro trachten in deze blog enkele mythe…

Bert Smits,Pedro De Brucykere (2010); Bron: HR-world.be

Er doen veel mythes de ronde over onze nieuwe jonge collega’s: de Millennials, de generatie Einstein, GenY of hoe we ze vandaag willen noemen. Bert en Pedro trachten in deze blog enkele mythes te doorprikken of minstens te nuanceren.

 

De jeugd van tegenwoordig? Gewikt en gewogen

Bert Smits (interview) (2010); Bron: Koppelteken, no. 41, april-mei-juni 2010, pagina 4 – 6 Samenvatting Jongeren vatten in cijfers en letters, dat is wat het jeugdonderzoeksplatform (JOP) heeft gedaan in een monitor. Jeugdplatform Globelink (www….

Bert Smits (interview) (2010); Bron: Koppelteken, no. 41, april-mei-juni 2010, pagina 4 – 6

Samenvatting

Jongeren vatten in cijfers en letters, dat is wat het jeugdonderzoeksplatform (JOP) heeft gedaan in een monitor. Jeugdplatform Globelink (www.globelink.be) praat in het tijdschrift Koppelteken over de uitkomsten met twee experts: Kessels & Smit collega Bert Smits en jeugdconsulent Anneleen Andriessen, over jongerentrends en de ‘jeugd van tegenwoordig’.

 

Is het nu generatie X, Y of Einstein?

Pedro De Bruyckere , Bert Smits (profiel) (2009); Uitgever: Wolters Plantyn Samenvatting ‘De jeugd van tegenwoordig’ kreeg al vele namen: generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de generatie Einstein. Hier zit maar één boodschap…

Bert_smits_-_x_y_of_einstein

Pedro De Bruyckere , Bert Smits (profiel) (2009); Uitgever: Wolters Plantyn

Samenvatting

‘De jeugd van tegenwoordig’ kreeg al vele namen: generatie Y, de E-generatie of I-generatie en zelfs recent de generatie Einstein. Hier zit maar één boodschap achter: deze groep jongeren is niet zoals al de vorige. Maar op welke manier zijn deze teens en twens vandaag anders dan de babyboomers of de generatie X? Vroeger leek het makkelijk, dan had je punkers, of johnny’s, … maar nu lijkt iedereen vanalles te zijn.

Zijn ze echt die multitaskende eenzaten achter hun computer? Hebben ze echt geen zin meer in school? Is een taak voor hen gewoon knip- en plakwerk? Is kennis voor hen iets dat je op google opzoekt? Ouders, opvoeders en onderwijsmensen maken zich zorgen. Het lijkt alsof de jongeren in een andere wereld leven in een ander tempo. Hoe praat je met je kinderen als ze zelf liever lijken te chatten? Hoe kan je als leerkracht je leerlingen of studenten boeien met bord en krijt als ze zelf de hele tijd 3D-games zitten te spelen? Kortom, hoe bereik je deze generatie?

In dit boek doorprikken Bert Smits en Pedro De Bruyckere enkele mythes en verklaren ze de belangrijkste tendensen. Ze schetsen een genuanceerd, soms grappig en positief beeld waarin je vaak je zoon of dochter, je leerling of je student zult herkennen. En nee, ze multitasken niet, ze telescopen.

 

Metawerk en portfolio : een weg naar zelfsturing ?! Portfolio in de geïntegreerde lerarenopleidingen

Dang Kim , Dewinkeler Isabelle , Dhert Stijn , Bert Smits (profiel) (2007); Bron: Portfolio als leermiddel’ (Wil Meeus red.) Samenvatting Al enkele jaren maakt het gebruik van een portfolio als leermiddel opgang in het hoger onderwijs. Deze public…

Dang Kim , Dewinkeler Isabelle , Dhert Stijn , Bert Smits (profiel) (2007); Bron: Portfolio als leermiddel’ (Wil Meeus red.)

Samenvatting

Al enkele jaren maakt het gebruik van een portfolio als leermiddel opgang in het hoger onderwijs. Deze publicatie biedt een overzicht van 12 projecten in 14 opleidingen. Eén van deze projecten is het metawerk en portfoliotraject dat in de Leuven Educating School GroepT werd ontwikkeld. De auteurs geven een beschrijving van hun portfolioconcept en de bijgaande ondersteuningslijn (metawerk) in de opleidingen Bachelor kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs. In dit concept bouwt de student aan een geleidelijke weg naar zelfsturing. Het artikel geeft een realistische beschrijving van een geleidelijk zoek- en ontwikkelproces het portfolioconcept.